Voeding van de moeder tijdens borstvoeding

Bij borstvoeding wordt een evenwichtige voeding geadviseerd die voldoende energie geeft. Het is van belang om regelmatig, gezond, en goed gevarieerd te eten. Een gezond, gevarieerd dieet levert ongeveer de aanbevolen hoeveelheid eiwitten, vitaminen en mineralen. De samenstelling van de moedermelk wordt nauwelijks beïnvloed door wat de moeder eet. Als de moeder borstvoeding geeft onvoldoende eet of onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat dit vooral ten koste van zichzelf.

Extra energie en voedingsstoffen nodig

De productie van moedermelk vraagt extra energie. Vrouwen die borstvoeding geven hebben ongeveer 500 kilocalorieën per dag extra nodig. Daarbij is gevarieerd eten belangrijk om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Verder is voldoende drinken extra belangrijk. Dit is tenminste 1,5 tot 2 liter per dag. Naast de aanbevolen hoeveelheid melkproducten (in totaal 500 ml) kan bijvoorbeeld ook (mineraal)water, vruchtensap en frisdrank worden gedronken. Van koffie, thee, en cola wordt geadviseerd maximaal 2-3 bekers c.q. glazen per dag te nuttigen. Energiedranken worden niet geadviseerd. 

Aanvullende vitamines

Vrouwen die borstvoeding geven en gevarieerd eten, hebben in het algemeen geen vitaminepreparaten en/of voedingssupplementen nodig. Als vrouwen toch wat extra willen, is een multi (vitamine) preparaat het beste omdat de voedingsstoffen hierin in een goede onderlinge verhouding zijn opgenomen. Met een dosering van ongeveer de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) krijgt het lichaam ruim voldoende, maar niet te veel binnen. Speciale preparaten voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zijn ook goed.

Vitamine D bij borstvoeding 

Vanuit het voedingscentrum is de richtlijn vitamine D voor de borstvoedende moeder vervallen. Het algemene advies is geen vitamine D, tenzij de moeder niet voldoende gezond, en gevarieerd eet. Een gevarieerd dieet bevat voor voldoende vitamine D ook vette vis zoals zalm, haring en makreel. Daarnaast komt vitamine D ook voor in boter, melkproducten, eieren en vlees. Tevens is ook het advies dagelijks 15 minuten buiten te zijn tussen 11.00 u en 15.00 u.   Kan de moeder hieraan niet voldoen, dan is het van belang om toch de intake van 10 mcg vitamine D per dag te adviseren.

Foliumzuur voor een volgende zwangerschap

Alleen als een volgende zwangerschap is gewenst, is tot en met de eerste acht weken van de zwangerschap 400 µg foliumzuur per dag extra nodig. Door inname van de geadviseerde hoeveelheid foliumzuur is er een kleinere kans op een kind met een open ruggetje, hazenlip en open gehemelte. Extra foliumzuur heeft geen nadelige gevolgen voor het kind dat borstvoeding krijgt. 

Streng lijnen 

Het wordt afgeraden tijdens de periode van borstvoeding streng te gaan lijnen. Bij streng lijnen worden vetreserves aangesproken, waardoor afvalstoffen in de moedermelk terecht komen. Door het geven van borstvoeding verliest de moeder op een natuurlijke wijze gewicht. Als de borstvoedingsperiode ongeveer 6 maanden heeft geduurd is ze normaliter weer terug op het gewicht van voor de zwangerschap. Dit is niet zo als maar kort borstvoeding wordt gegeven. 

Bij afbouwen minder eten

Zodra de borstvoeding wordt afgebouwd, zijn de 500 extra calorieën voor de aanmaak van de moedermelk niet meer nodig. Om te voorkomen dat het gewicht dan toeneemt, moeten vrouwen die borstvoeding afbouwen dus minder gaan eten. Dan is de normale aanbevolen basisvoeding weer voldoende.

Sluit de enquête